bool(true) bool(false) bool(false)

Društveni dom Sveti Jakov

prenamjena škole na Lošinju

Community center Sveti Jakov

reprograming school on Losinj


Svojedobno je škola Sveti Jakov bila središte društvenog života koja je mještanima omogućavala izobrazbu, ali i druženje na godišnjim zabavama, okupljanjima i manifestacijama. Može li ona to ponovno postati?

Sveti Jakov School once served as the main center of social life in town. Apart from providing local citizens a center for learning, School also offered a communal meeting space during annual festivities, gatherings, and manifestations. Can this School serve as a community center once again?

Trenutno je ova ustanova napuštena i u derutnom je stanju, izuzme li se prostor trgovine i restorana koji još koriste dijelove prizemlja, te aktivnost udruge Uklad koja je svojim radom prikupila u prostoru zavidan broj dokumenata, fotografija i artefakata iz povijesti mjesta Sv.Jakov.

Today the school is abandoned and deteriorated, except for the grocery store and restaurant that occupy the ground floor and the offices of Ukiad, an organization that has collected a significant number of historial documents, photographs, and artifacts about the town’s history.

  Upravo je nekadašnja namjena građevine, njena pozicija i veličina te rad udruge Uklad doprinijela osmišljavanju buduće svrhe nekadašnje škole. Namjera rekonstrukcije je vraćanje društvene uloge školi i prezentiranje memorije kraja u obliku aktivnog zavičajnog muzeja.

 

The building’s previous use, position, and scale, along with the presence of Uklad, led to the adaptive re-use of the former school. The purpose of reconstruction is to re-introduce the building’s social function and present the history of Sveti Jakov in an active heritage museum.

   Zavičajnu zbirku koja je već smještena u prizemlju škole moguće je adekvatno postaviti i prezentirati po čitavoj građevini koristeći i gornje etaže. Međutim, klasična forma zavičajnog muzeja u kojoj posjetitelj samo razgledava artefakte nekadašnjeg života zajednice nije dovoljno snažna da bi sama škola zaživjela kao društveno središte kraja.

While Uklad’s heritage collection is currently located on the ground floor, there is a unique possibility to display the collection throughout the entire building (including the upper levels). However, the traditional experience and display of a heritage museum is not strong enough to re-establish the school’s role as a town social center.

Stoga se predlaže postavljanje zavičajne zbirke na aktivan način kako bi posjetitelji mogli i koristiti prostor za društvena zbivanja te na taj način snažnije osjetiti nekadašnji život mjesta neposredno povezan sa današnjicom. Time zavičajni muzej ujedno postaje i društveni dom kraja u kojem je moguće organizirati razna zbivanja poput druženja, zabava, predavanja, prezentacija, radionica i slično.

As a result, an interactive exhibition is proposed, including spaces as gathering places for events. In this configuration the heritage museum becomes a community center that hosts different events, parties, lectures, presentations, and workshops.

Prizemlje nekadašnje škole posjeduje izvorno ognjište oko kojega je moguće organizirati veliku prostoriju za objedovanje, susrete te sastanke mještana. Novim uređenjem bi se iz ovog velikog zajedničkog prostora zavičajna zbirka protezala uz stubište na novouređenu mezanin i galeriju do prvoga kata gdje bi se osposobila druga velika zajednička prostorija sa mogućnošću održavanja radionica, projekcije filmova, prezentacija i predavanja.

The ground floor includes an original fireplace where people can configure a large room for dinners, gatherings, and meetings. The new design would propose the extension of the heritage collection along the staircase and move the new mezzanine and gallery up to the first floor where the second large space would be available to host workshops, projections, presentations, and lectures.

Spuštanjem dijela konstrukcije potkrovlja dobila bi se još jedna korisna etaža građevine, a procijepima nastalim u novom razmještanju međukatnih površina čitava bi unutrašnjost oživjela novim mogućnostima prirodnog osvjetljavanja te dinamičnim visinskim razlikama.

Lowering part of the attic allows for a new level to be established. The gaps formed by the new slab layout would create dynamic split levels rich with natural light.